“JAG HAR ALLTID VALT DET SOM JAG TYCKER ÄR SPÄNNANDE OCH TROTT SKULLE KUNNA VARA GÖRBART.” – MARCUS CLAUSAGER, MARKETING MANAGER PÅ NORDIC RACE

Foto: Jonas Beyer // Nordic Race Refshaleøen 2018
Text: Martin Rahbek, översatt av Isa Ellman

Foto: Jesper Grønnemark

Vi har gjort en profilintervju med en av sportbranschens unga eldsjälar: möt Marcus Clausager, Marketing Manager hos Nordic Race och tidigare anställd hos IRONMAN. Han berättar lite om sin väg in i Marketing- och Sociala Medier-delen av sportvärlden.

Marcus Clausager, tidigare Athlete Services & Social Media Coordinator hos IRONMAN, arbetar som Marketing Manager hos Nordic Race. Han är 25 år gammal och bosatt i Köpenhamn, och som många andra brinner han för i stort sett allt som har med sport att göra. Som 19-åring var han med i det danska landslaget för amerikansk fotboll, han har genomfört ett marathon i Köpenhamn, och ett ironman i Barcelona. Och så är han den typen som har cyklat från Århus till Köpenhamn i ett sträck – bara för att hans vän sa att han inte skulle klara det. Dessutom har han anmält sig till Vasaloppet utan att någonsin ha stått på ett par längdskidor – men det kan han väl lära sig!

Vi har ställt några frågor till Marcus Clausager för att han är en spännande och framåtsträvande sportbranschprofil. Det grundar sig bland annat i att han blev vald till jobbet hos Nordic Race som en av ca 100 sökande – där bara sju av dessa fick komma på samtal, och endast två gick vidare till en avgörande slutintervju. Han berättar för oss om resultatet av sitt hårda arbete, och att satsa på sin passion trots att man saknar erfarenheter. Läs mer och bli inspirerad av hur du kan gå tillväga för att få en framtid inom sportbranschen.

Athlete Services & Social Media Coordinator


Då jag på söndag förmiddag intervjuade Marcus över lite frukost, som han så snällt bjudit in mig på, var det bara en och en halv dag sedan han hade avslutat sin sista arbetsdag på IRONMAN – och under 24 timmar sedan, hans första dag på Nordic Race startat. Under en natt skulle han finna sig i att en bra tid hos en verksamhet för sportevent var slut. För vad morgondagen skulle bjuda på var marketing-relaterade arbetsuppgifter hos nästa verksamhet, när OCR-eventet (Obstacle Course Racing) Nordic Race Refshaleøen skulle gå av stapeln.

Hos IRONMAN var Marcus anställd med titeln Athlete Services & Social Media Coordinator. Det var en delad tjänst som bland annat innebar kundservice-liknande uppgifter i form av problemlösande kommunikation med atleterna: “Det kan vara allt från ett glömt lösenord, eller att de inte vet vilken våtdräkt de ska simma med, till att de inte vet hur man byter ett däck. Alltså, det kunde verkligen vara ALLT.”

Men Marcus fick också lov att bekanta sig med IRONMANs hemsida och nyhetsbrev i Sociala Medier-delen av tjänsten, vilket var det han ville ha mest fokus på. Problemet var bara att Marcus var anställd i Athlete Services-avdelningen. Han hade således ingen kontakt med någon chef inom Sociala Medier, och kunde därför inte visa alla sina färdigheter inom området.

Det fanns rum för att utforska hur man skulle kunna påverka hemsidan och arbeta med sociala medier, “men på lång sikt visste jag att det inte skulle räcka.” Det var ett låst set-up, och Marcus kunde dessvärre inte uteslutande fokusera på Sociala Medier. Det skulle han däremot istället få göra som Marketing Manager hos Nordic Race, men innan vi dyker ned i vad det innebär, ska vi spola tillbaka tiden lite grann.

Hur hamnade du hos IRONMAN?


Marcus har en bachelor inom Marknadsföring och Ekonomi, kombinerat med Sport Management. Under sin utbildning gjorde han praktik på IRONMAN, och efter det blev han anställd med ovanlig titel. Han påpekade under vår intervju att även fast hans utbildning hade hjälpt honom till praktikplatsen, var det inte den som påverkade hans anställning i en av Danmarks främsta sportverksamheter: “Jag blev anställd för att jag hade haft praktik, och hade gjort det bra.”

Marcus hade egentligen redan planerat att han skulle till Spanien och göra praktik i en spansk basketklubb. Lägenheten var uppsagd, och han hade beslutat sig för att åka. Trots sin beslutsamhet att fara iväg, kunde han inte motstå att gå till skolan när IRONMAN skulle berätta som praktiken de erbjöd. Marcus skulle ju inte göra praktik hos dem, han skulle till Spanien. Men han hade sex år tidigare genomfört en kvarts ironman, och ville gärna höra vad de hade att säga. Han tyckte ju att ironman var en häftig sport, men hade inte tänkt mer på det än så: “Okej, jag går dit och hör vad det är för något, men jag ska inte söka praktik där. Och så lyssnade jag på informationen, och tänkte, damn, det där låter fett – det där bara måste jag göra.” Han föreställde sig att efter praktiken, då kunde han åka till Spanien. Men praktiken ledde till vidare anställning, och så var han liksom inne i spelet.

Marcus tog jobbet hos IRONMAN, även fast lönen kanske inte var den hade förväntat sig. Men han visste att det här, det bara skulle han göra det skulle ge honom ett gott nätverk, erfarenheter och inte minst en riktigt bra företag att skriva på sitt CV: “Det finns både positiva och mindre positiva sidor av verksamheten, men erfarenheten man får där, är jättebra. Likaså är det en stor fördel att ha ett så starkt namn som IRONMAN på sitt CV. Det är en stor del av anledningen till varför jag har fått jobbet på Nordic Race. De störst inom sportevent, och när du kommer från den största, så vill alla gärna ha dig.”

Tillfälligheter?


Efter ett och ett halvt år av ett jobb, som bara delvis gav Marcus den möjligheten att bekanta sig med det han brann mest för inom sportvärlden, ville han söka ett annat jobb som gav honom det till fullo. Men hur hamnade han egentligen där? För honom är något av det viktigaste en fråga om hårt arbete och passion: “Jag har alltid valt det som jag tyckt varit spännande och trott skulle kunna vara görbart.”

På många sätt var det också en hel del tillfälligheter som gjorde att han hamnade hos IRONMAN och sedan Nordic Race, han skulle ju egentligen flytta till Spanien. Men ändå inte: “Det är dels en tillfällighet, men så är det också inte det. Jag är i en miljö där det dyker upp möjligheter likt dessa, och så tog jag chansen.”

Under sin praktikperiod hos IRONMAN frågade chefen om Marcus hade lust att genomföra en full ironman. Och med tanke på att det är bra att ha prövat på det själv om man ska jobba med Athlete Services, sa han ja: “Så man liksom vet vad det handlar om.” Marcus vet inte riktigt hur stor påverkan hans tidigare genomförande av ironman i Barcelona hade haft på att han fick jobbet, men för honom var det en bra väg in: “Man ska alltid tänka på vad chefen vill se i personer de vill anställa. De vill ju gärna ha någon som är dedikerad, passionerad och som arbetar hårt, för då kan man ju lära sig det mesta. I regel är man inte expert på något när man precis är klar med sin utbildning. Man ska ju lära sig saker, och om man arbetar hårt kan man nog lära sig det mesta.”

Marketing Manager hos Nordic Race


Marcus tror att det är en fördel att vara insatt i massa olika sporter om man vill jobba inom idrottsbranschen. Han har själv deltagit i flera Nordic Races, och följer många av de duktiga OCR-löparna på Instagram, så han vet vad som händer. Det är något han har användning för i sitt nya jobb: “När man till exempel ska vara Marketing Manager, så är det så sjukt viktigt att man är med på beatet själv. I små kretsar finns det ju alltid någon som folk ser upp till, och när du får reda på vem det är och delar deras bilder, så når du många. Och så ser du ut att vara en jättebra Marketing Manager.”

Han poängterar alltså att då han vet vem som är populär, så genererar det en större reach, när han helt enkelt delar deras bilder . “Om man själv befinner sig i kretsarna och själv är intresserad, så har man en fördel framför de som inte är det.” Enligt Marcus har sociala medier inom sporten kommit att bli essentiellt då det är en så föränderlig bransch. Det finns ett behov för snabba uppdateringar hela tiden, och en lång artikel tre dagar efter händelsen är redan gammal och ‘outdated’, och ingen har tid att läsa den. Med sociala medier är det däremot inte så mycket efterarbete som måste göras: “Om man tar en bild och lägger upp den, har det tagit dig 20 sekunder – och alla ser det.”

Hos Nordic Race och IRONMAN är sociala medier avgörande för säljande: “När man ska sälja biljetter som till exempel Nordic Race, så är det avgörande att vara bra på sociala medier. Folk läser inte tidningen längre, så därför är det helt enkelt inte lönsamt att satsa på tidningen – du har en stark produkt, men det är ingen som ser den.” Folk är mycket mer aktiva på Facebook, och Marcus poängterar att det är där man “hämtar” folk det vill säga, att man fångar in potentiella köpare därifrån. Han förklarar lite om strategierna genom att använda mig som exempel:

“Nu är det så att jag har bestämt att när du, Martin, en ung kille på 25 år loggar in, är det första du ser en jämnårig person i någorlunda samma nivå av utbildning eller där du kommer från. Om du trycker ‘like’ så kommer nästa inlägg vara något annat än om du inte hade gillat bilden. For om gillar den, så vet jag att du är intresserad och då ger vi dig något nytt liknande. Och nästa gång, kommer vi visa dig ett säljinlägg: ‘köp här’. På det sättet tar vi folk genom olika processer, som jag har valt att kalla det, för att finna den process jag tror kan generera ett köp. Och om jag har visat dig tre inlägg med någon som hänger i en bar, och du inte har gillat någon av dessa, så måste jag ju visa dig något annat. Då måste jag istället visa dig annat som du kan få ut något av. Det kan vara så vi fångar dig.”

Marcus står alltså för att välja vilken målgrupp IRONMANs eller Nordic Races inlägg ska rikta sig till – en så kallad målinriktning av deras inlägg. Han ska också ha hand om att koppla Nordic Race till rätt googlesökningar, så om man till exempel söker på ‘spännande upplevelser’, så kommer man högst sannolikt vid nästa Facebook-besök se en banner i sidan med Nordic Race och deras OCR-lopp – där det självklart står ‘spännande upplevelser’.

Goda råd till andra i branschen


Slutligen delar Marcus med sig av ett par goda råd har samlat på sig genom åren – bland annat om att hitta det man brinner för. “Om man startar från grunden ska man försöka börja intressera sig för sport. Man ska ju hitta det man tycker är spännande, och om man inte kan göra det, så är jag inte säker på att man är på rätt ställe. Man kan inte tvinga sig själv till att tycka att något är kul. Jag har inte kunnat välja vad jag tycker är intressant eller vad jag har varit passionerad kring, utan det har bara varit så. Men när man hittar rätt, så ska man arbeta hårt och acceptera att man är längst ned i hierarkin.”

… och om man går all in, så finner man det: “När du har kommit in i en verksamhet är du den nyaste, och om du går direkt från din utbildning är du den med minst erfarenhet. Erfarenhet är något man inte bara ‘får’, man måste vara villig att prioritera det högt. Under min tid på IRONMAN har jag prioriterat det över allt annat. Det har gällt vänner, familj, resor, ja; över allt. Om jag skulle jobba så jobbade jag – och sa aldrig nej. Om jag kunde hjälpa till så gjorde jag det, för det är så man får chansen.”

Jag ställer en ledande fråga ifall han har haft den inställningen för att han har tyckt jobbet varit fett. Till det svarar han: “Det är ju det, det går hand i hand. En stor del av perioden har jag tyckt det varit fett, och tyckt att det varit kul. Men det har också funnits gånger då jag fått samla skräp för att vi inte planerat tillräckligt.” Marcus har funnit det han brinner för, och det har kommit till den graden att det kan hålla honom vaken om natten: “Någon gång har jag fått en idé klockan 02 mitt i natten om en särskilt inlägg eller så, så gör jag det. Så jag är inte typen som tänker att ‘åh, det där gör jag imorgon’. Jag har idén nu, och så gör jag det bara.”

 

Vill du bli klokare på sportbranschen och hitta det som håller dig vaken om natten? Läs mer om vår kurs Innovative Sport Management: