“ATT DET HÄNDER SAKER UTANFÖR SKIDBACKEN ÄR JÄTTEVIKTIGT” – URBAN STAMMING, SPORTAGENT

Foto: Privat
Text: Frida Burell

Efter att ha spenderat skollov och helger i fjällen blev Urban Stamming förtrollad av skidåkningen. Idag representerar Stamming några av de största namnen inom skidsporten. I agentbolaget Media Sport Groups korridorer trängs några av branschens stora talanger – bland annat Jennie-Lee Burmansson, Henrik Harlaut och Johanne Killi. Vi har tagit ett snack med honom om hans väg in i sportbranschen och hur det är att arbeta som sportagent​.

Urban Stamming har alltid varit fascinerad av skidåkning. Första gången han stod på ett par skidor var han bara ett par år gammal och på den vägen är det. Familjen tog varje chans de fick att åka upp till fjällen, så trots att han är född i Stockholm så är han uppvuxen på ett par skidor.
– ​Det sitter väl i generna, vi är en vinterfamilj. Sen började jag ju tävla i alpint, slalom och storslalom för en klubb i Stockholm​. ​Man fick ju kämpa på i småbackarna i Stockholm och träna, och sen till helgerna åkte vi upp till backarna i Sälen där tävlingarna var, ​berättar han om hur skidintresset tog fäste.

Erfarenhet från många branscher

Efter några år i backen la Stamming tävlingarna på hyllan och utbildade sig till skidlärare, vilket han jobbade som under vintersäsongerna. Men tanken på att jobba i skidbranschen på heltid fanns ännu inte där. Istället utbildade han sig inom media och kommunikation på universitetet. Han spenderade några år i USA, innan det var dags att återvända till Sverige under tidigt 2000-tal.
– ​När jag kom hem till Sverige på 2000-talet så blev jag headhuntad som VD för ett managementbolag för hockey och fotboll. Det var ju spännande, men jag tyckte ändå att det var ganska roddigt. Speciellt med fotbollen, det är ett ganska tungt regelverk där. Det var kul, men inte riktigt min gata​, säger Stamming. Istället började idéen till att starta en egen sportagentur att gro. Och fröet till vad som idag är Media Sport Group, planterades 2011:
– ​Jag startade upp Media Sport Group 2011. Eftersom det inte fanns fler än en eller två agenter som tog hand om skidåkare, så började jag med två åkare som jag kände sen tidigare. Två riktigt duktiga skidåkare. Sedan dess har det ju bara rullat på​.
Media Sport Group representerar idag flest skidåkare av alla sportagenturer i Sverige, där mycket av den nya typen av skidåkning tar plats, så som freeskiing. Men de representerar också idrottare inom alpinskidåkning, motorsport och ridning.

Vill du ta klivet in i sportvärlden? Innovative Sport Management kan vara din hjälp på vägen

Agentprocessen steg för steg

Men vad gör en sportagent, rent praktiskt? Först och främst gäller det att hitta bra och intressanta sportutövare.
– ​Jag tittar ju på vilka åkare som jag tycker är intressanta. Dels de som är något etablerade, och dels de här väldigt unga, som man ser är talanger och som är påväg upp. Man känner ‘här finns det något, det här kan bli riktigt bra’,​ berättar Stamming om sökandet efter nya atleter. Han leder oss vidare genom de olika stegen när Media Sport Group tar sig an en ny utövare. Efter praktiska delar, som avtalsskrivande, är genomförda, gäller det att lära känna varandra.
– ​Man träffas mycket i början och försöker lära känna personen bakom skidåkningen. Man måste förstå personen för att kunna lyckas med sitt uppdrag och hitta bra samarbetspartners som matchar personen. Bortom bra skidåkning finns det mycket andra saker som händer. Både jag och åkaren ska få en bra känsla för varandra, så man bygger upp ett förtroende mellan varandra​, menar Stamming. Just att hitta rätt samarbetspartner är vanligtvis den första önskan skidåkarna kommer till honom med. Och det är ett arbete som kräver noggrannhet, en åkare kan inte samarbeta med vilket företag som helst. Till exempel måste en miljömedveten skidåkares image gå hand i hand med samarbeten den har, på exempelvis sociala medier. Stamming förklarar:
– ​Då kan man inte föreslå att de ska köra en stor amerikansk bil med V8 som drar 2 liter milen. Även om de får en miljon om året så kommer de aldrig att göra det, eftersom det strider mot deras policy och för vad de står för.​
Idag fortsätter marknadsföringen för en åkare även utanför tävlingsbackarna. Stamming hjälper åkarna med vilka tillfällen de ska synas i, till exempel vilka TV-program de ska medverka i eller om de gillar att utföra andra sporter utöver skidåkningen.
– ​Att det händer saker runt omkring och utanför skidbacken är jätteviktigt. Det bygger ju också åkarnas varumärken,​ säger han.

Tuff men ödmjuk

Genom sin utbildning och erfarenheter från arbetslivet har Urban Stamming fått god kännedom i vad ett bra varumärke innebär. Men en sportagent bör även ha andra kompetenser. Vi frågar honom vad han tror att är de viktigaste egenskaperna en sportagent kan ha.
– ​Jag tror att man måste vara väldigt påläst i sporten. Personligen tror jag inte att du kan vara en agent eller manager inom skidåkningen om du inte själv åker skidor, eller är väldigt intresserad och tittar på skidtävlingar​, säger han. ​Sen tror jag att du ska vara en duktig förhandlare. Du måste kunna vara lite tuff i förhandlingar, men ändå väldigt ödmjuk. Det är en förhandlares styrka, att både kunna ge och ta,​ fortsätter han.
Till sist frågar vi om han har några tips till de som har en dröm att själva arbeta som sportagent.
– ​Jag tror det är viktigt att följa den sporten du ska jobba inom. Både i hemlandet och utlandet​, säger han. ​Man får vara uthållig och kämpa. Ibland så är det inte så ska man inte ta ett nej för ett nej, utan man ska bara fortsätta.

Innovative Sport Management är kursen för dig med ambitionen att lyckas i sportbranschen. Vill du veta mer om vad kursen erbjuder?