“DET SKA JU HELST VARA NÅGOT MAN KAN RELATERA TILL” – RENÉ HOLTEN POULSEN, KANOTIST

Foto: Bence Vekassy

René Holten Poulsen är en dansk professionell kanotist – och enastående i den genren. Vi har tagit ett snack med honom om vikten av sponsorer, om att skapa bra relationer med dem och att bryta igenom i en förhållandevis liten sport.

Den 29-åriga professionella kanotisten René Holten Poulsen är född och uppvuxen på Lolland, Danmarks fjärde största ö. Redan som 19-åring vann han silver i OS i Bejing med sin partner Kim Wraae. Under sin professionella karriär har Holten Poulsen tävlat i flertalet EM och VM, där han har kammat hem många medaljer.
Men hur startade Renés karriär? Vad krävdes för att uppnå en en tillräckligt hög nivå för att kunna vara en professionellt utövande atlet, och därmed kunna leva på att älska sin sport, när sporten ännu inte är fullt så stor?

Resultat och personliga sponsoravtal

För roddare handlar det främst om att skapa goda resultat och få sponsorer. René hade ett inledande samtal med en potentiell sponsor innan sin prestation i de Olympiska Spelen, men fick ett avtal först efter OS. Intresset för honom ökade efter silverprestationen i det anrika mästerskapet, vilket gjorde att företaget han hade snackat med innan, Primatag A/S, tillslut nappade. Detsamma gjorde J.A. Tømrer & Snedkerfirma. De såg potentialen i René och tog chansen:

När man sätter igång och har resultaten så behöver sponsorerna se chansen och ta den, och de måste få något ut av det. De flesta som sponsrar individuella atleter i de mindre sportgrenarna får nämligen inte så mycket ut av det. Så de gör ju en chansning. Men det är viktigt att du på ett eller annat sätt sticker ut och är passionerad att visa dem att de faktiskt kan göra något. Då tror de även på att du kommer uppnå resultaten. Med det sagt så handlar det om att göra en långsiktig plan, det är inte bara ett år åt gången. Du måste skapa några bra avtal som garanterar dig att kunna ge något tillbaka till dem, säger René.  

Sponsoravtalen som René fixade var dock inte slumpmässiga. René arbetar själv för snickeriföretaget och kontaktade därför själv sin chef i hopp om att ro hem ett sponsoravtal. I Primatag är företaget som hans pappa var, och fortfarande är, anställd på och därför kunde han nå ut till sin chef på samma sätt. Det var alltså självklart för René att det personliga förhållandet till sina sponsorer var viktigt. I de övriga sponsoravtalen som han senare har skaffat (exempelvis RedBull, som själva kontaktade honom), bygger relationen mycket på att han har berättat sin historia, för att att sponsorerna förhoppningsvis ska finna den intressant och vara värd att sponsra.

Den familjära och personliga kontakten till sina sponsorer kommer i första rummet för René, speciellt eftersom hans sport är en av de mindre i den danska sportbranschen. Det betyder också att när det är dags för tävling dyker sponsorerna upp på plats, ofta tillsammans med familj, för att visa sitt stöd och heja på René. Stödet från sponsorerna är alltså ekonomiska men i hög grad även moraliska. Det är bra för dem att se René in action för att uppleva vad det är som de har hjälpt till att skapa: en sportprofil med OS-guld som målsättning.

När du är i behov av sponsring, om du är utövare i en mindre sportgren eller individuell sportgren, handlar det egentligen mycket om passion. Till och börja med är det en riktigt bra idé att starta med den personliga relationen. Om de efter det känner att de kan ge dig något och vara med och göra skillnad, så kommer de inte känna att de inte bara gör det för att du ska få lite pengar, berättar René.

Har du intresset för att utveckla sponsoravtal inom sportbranschen? Innovative Sport Management ger dig grunderna om vad det handlar om

En profil som man kan relatera till

Att etablera den relaterbara sportprofilen som René idag har, kan ske på flera sätt. Bland annat genom personliga blogginlägg. Renés skapade sin första hemsidan redan som 18-åring, utifrån en mall han hade hittat. Utöver det startade han en blogg där han skrev inlägg som berättade om hans prestationer, mål och träning. Han tror själv att det var spännande för bloggens läsare och hemsidans besökare att följa honom i hans karriär – vilket givetvis är ett ganska typiskt intresse för fans.

Men René delade även mycket om sig själv i både bra och dåliga tider. Främst för att läsarna lättare skulle kunna relatera till honom. Han var inte rädd för att berätta om nederlag eller dåliga race, för med det kunde han bara visa att han var en fighter:

Om man har upplevt ett nederlag så reser man sig igen, och så kämpar man vidare.

Bloggen har också hjälpt till att ge sponsorerna en känsla av vem René är.

– Det är riktigt bra idé att skriva blogginlägg, för det kan de även använda sig av internt.

En bra investering

René ville nå punkten när skola och jobb endast var något han kunde ägna sig åt om han hade tid. Han ville fokusera på sin sport till 100% och ville inte bekymra sig över att han inte skulle kunna schemalägga sitt träningsprogram för veckan på grund av andra påverkande faktorer.

Och det är dit nu René har kommit med sin karriär. Men det krävdes också en viktig investering från honom tidigt i karriären. Istället för att använda upp bonusen han fick från silvret i OS på sig själv, valde den 19-åriga René att anställa en pressansvarig. Han anställde Brian Martin Rasmussen, som fram till idag fortfarande är stödpelare och som skriver pressmeddelanden om René, den unga kanotstjärnan från Lolland.

Brian har en kontakt med alla hörn av pressen och han vet precis hur en berättelse ska utformas för en specifik journalist, eller vilket nyhetsmedie som är intresserad av att veta något om René. Liksom bloggen, har Brian också varit viktig för att skapa en relation mellan René och hans sponsorer:

Han hjälper mig att skicka pressmeddelanden, men han skickar de även till mina sponsorer för att de ska få det direkt från mig istället för att de ska få det från medierna. Då får de den opolerade och oredigerade versionen, och det är viktigt för dem, säger René.

Därför har det varit förnuftigt att ha med sig Brian, Maj Larsen (för PR) samt Sofie Lysgaard (bl.a. för sponsorer och samarbeten) i teamet för att skapa publicitet:

– Det handlar om att ha rätt folk runt omkring sig.

En rätt image

Som utgångspunkt har René blivit framställd som en tuff kille som tar tjuren vid hornen och skapat sin egen karriär. Han är en fighter som kommer från änden av Danmark, som kämpar för att nå sina mål och uppnå goda resultat. I skrivande stund är han den enda dansken med titeln “Professionell Kanotist”.

Det är just denna framställning av sin karaktär och historia som René själv, med hjälp av bland annat Brian och Maj, har skapat. Men med tiden har René fått möjligheten att visa andra sidor av sig själv.

Han upplevde exempelvis ett annat fokus från allmänheten när han vann Årets Sportnamn i Danmark 2015, och BT Gydl. Han märkte det också under sitt förhållande med elitsimmerskan Pernille Blume, och som deltagare i de danska TV-programmen Vild Med Dans och Til Middag Hos. Han var inte längre bara den hårda idrottsmannen som han hade varit tidigare i karriären.

Men här ska man också vara noga med att inte förknippas med en realitystjärna. Självklart är det bra att synas i andra sammanhang, som inte är sportsituationer, för att visa andra sidor av sig själv. Men René förstod också att han under en period snarare associerades med dans än med sin sport. Och så ska det helst inte vara, det handlar om att hitta balansen. En professionell sportutövare behöver, enligt René, ha ett öga för vad det är man ställer upp i, och vad det kan göra med ens image. Kan det eventuellt vara några negativa konsekvenser av att ställa upp i ett visst sammanhang?

René påpekar också att det inte är i den här änden man startar. Man måste först etablera sig som sportprofil, och gärna vara en som folk kan relatera och förhålla sig till. Först när man har etablerat sin image kan möjligheterna dyka upp. För René själv, handlar hans image om att vara en hårt arbetande individ som man kan relatera till:

Man ska komma ihåg att när man når ut till exempelvis en hantverkare, så är det vanligtvis en som arbetar hårt. Det ska ju helst vara något man kan relatera till. Det är riktigt viktigt att de kan se sig själva i det och får en bra upplevelse utav det, avslutar René.

Drömmer du om att arbeta med detaljerna bakom sporten? Innovative Sport Management hjälpa dig