“DU MÅSTE LÄRA DIG LEVA MED EN VISS PRESS PÅ DIG” – PETER JAKOBSSON, GENERAL MANAGER FBK
Foto: Privat
Text: Frida Burell
Efter att ha kammat hem nio SM-guld och deltagit i flest säsonger i SHL, kan Färjestad BK titulera sig som en av Sveriges mest framgångsrika ishockeyklubbar. Klubbens general manager, Peter Jakobsson, är ytterst ansvarig för vilka hockeyspelare som ska bygga laget och jaga nästa pokal. Vi har snackat med honom hur rekryteringsprocessen i en hockeyklubb går till, och vad en stor idrottsklubb spelar för roll för en liten stad som Karlstad.
Peter Jakobsson har många år bakom sig som hockeyspelare. Innan han lade skridskorna på hyllan representerade han lag som Västerås IK, Malmö IF och Färjestad BK (FBK). Det är den sistnämnda klubben, FBK, som han nu är general manager för. Men vad innebär det egentligen att vara general manager för en hockeyklubb?
– Främst har jag hand om rekryteringen. Jag är ytterst ansvarig för både seniorverksamheten och juniorverksamheten, och har hand om rekryteringen till seniorlaget, som är representationslaget för klubben, berättar Peter Jakobsson när vi talas vid.
Och att rekryteringen av spelare är väsentlig för en framgångsrik klubb råder det inga tvivel om. Listan med framgångsrika hockeyspelare i FBK kan göras lång. Dagens spelare som Mikael Wikstrand, Joakim Nygård och Johan Ryno är bara några av de stora namnen som har spelat i laget. Under åren har hockeylegendarer som Håkan Loob, Jörgen Jönsson, Tommy Samuelsson och Richard Wallin även de haft FBKs logga på bröstet.
Vägen till toppjobbet
Som spelare var Peter Jakobsson med och tog Färjestad BK till två SM-guld. Men utanför hockeyrinken var det inte självklart för honom att fortsätta arbeta med sporten. Vid sidan av hockeyn hade han studerat, och när spelarkarriären var över började han arbeta med pensioner och försäkringar.
– Jag hade många kunder inom hockeybranschen och längtade tillbaka. Och jag sneglade väl åt att få hålla på med hockey på heltid. När frågan dök upp om att få jobba med Färjestad som sportchef, vilket var så jag startade, så blev det självklart att tacka ja, berättar han.
Vi frågar om han har några råd till den som vill engagera sig i sporten, om man själv inte utövar hockey. Jakobsson påpekar hur viktigt det är att man är insatt, men också vara nära människorna som jobbar runt omkring.
– Var nära sporten så kan någon få upp ögonen för dig, säger han.
Drömmer du om att engagera dig i hockeybranschen? Innovative Sport Managament kan hjälpa dig ta klivet
Föreningens ansvar för spelarens trivsel
Men vi återgår naturligt till rekryteringen av spelare, något som av många ses som ett nervkittlande inslag innan säsongen drar igång. Jakobsson förklarar närmare hur själva processen går till:
– Innan transferfönstret stänger så diskuterar jag och sportchefen Thomas Rhodin mycket. Vi pratar i telefon med agenterna för att eventuellt förstärka laget inför kommande säsong. Arbetet fortgår ju dagligen med att behålla vissa spelare och att skriva på för nästa år, berättar han. Jag tittar också på många hockeymatcher. Det hockeymatcher live eller på TV i stort sett varje dag. Men mycket diskussioner i telefon blir det ju onekligen.
När affärerna är gjorda och en ny spelare anländer är det viktigt att spelaren kommer in i laget, men också i Karlstad. Jakobsson lägger stor vikt vid att en ny spelare ska känna sig hemma.
– De ska snabbt känna sig varmt välkomna och komma in i gänget. Det brukar laget vara ganska bra på, men det är också viktigt att vi lägger manken till och gör det yttersta från föreningens sida. Och det tycker tycker jag verkligen gör också, säger han.
Föreningen hjälper spelaren med boende, kör guidade turer runt omkring i Karlstad och rent praktiska saker som man kan stöta på i vardagen. Att komma till en helt ny stad kan vara en stor omställning för spelare, och då kan det inte vara nog viktigt för klubben att kliva in och finnas där som stöd.
En skiftande arbetsmiljö
När vi frågar Peter Jakobsson vad han tycker det bästa med hans arbete är, kommer svaret
som en självklarhet – det är mötet med människorna.
– Jag tycker om att prata i telefon och att träffa människor. Det är ändå en kravställande
miljö, det är oftast positiva människor som vill framåt, förklarar han. Sen är det klart, vi får
ju bokslut två till tre gånger i veckan, beroende på resultatet i matcherna. Den pulsen är ju
kanske svår att få i andra jobb, här får man ju verkligen det svart på vitt. Det är en häftig
känsla.
Jakobsson förklarar vidare hur stämningen på jobbet kan vara efter senaste matchen:
– Det är klart att vi runt laget, och egentligen hela kontoret, sprutar ju av energi och glädje när A-laget vinner. Om de har förlorat två hemmamatcher på raken så är det klart att det blir lite dystrare stämning, erkänner han.
Men det kan också vara en utmaning att ses som ytterst ansvarig för Färjestad BK, en klubb som många ser som hjärtat av Karlstad. Speciellt om resultaten inte går hela vägen:
– Du måste lära dig leva med en viss press på dig. Det är klart att det är ett tufft yrke. Vi är otroligt tacksamma att många människor bryr sig om Färjestad, vilket är underbart, men om vi gör mindre bra saker och mindre bra resultat så speglar ju det tillbaka på den som är ytterst ansvarig, förklarar Jakobsson.
Men det verkar helt klart vara en press som han klarar av, och framför allt trivs med.
– Det är en ynnest att få gå till jobbet varje dag och få leva i miljön och vara med och påverka Färjestad BK’s framtid, sammanfattar Jakobsson.
Och det förklarar väldigt bra hans kärlek för det värmländska laget.
Har du ambitionen som krävs för att ta klivet in i sportbranschen? Ansök till Innovative Sport Management idag