fbpx

Micke Thorén: “Jag lever verkligen som jag lär”

Foto: Bingo Rimér (press)
Text: Maja Frick

Det är ingen slump att förre detta triathleten Micke Thorén är VD för En Svensk Klassiker AB sedan 2010. Han jobbar dagligen för att befolkningen ska må bättre och vara friska genom motion och träning. Redan innan tiden som VD jobbade han med detta då han var ansvarig för idrottsgymnasiet i Motala. Det råder alltså ingen tvekan om att han tycker att rörelse är viktigt, men hur många gånger han har själv genomfört En Svensk Klassiker? Hur startade hans karriär och vilka är hans bästa tips? I vår intervju med honom får du svar på detta och mycket mer.

Mickes väg in till En Svensk Klassiker och nuvarande arbete

Hela Mickes yrkesliv har varit inom sporten. Redan i tidig ålder var han intresserad av sport och började simma och springa. Hans bästa ämne i skolan var idrott och han drömde om att bli idrottslärare. Därifrån sökte han in på utbildningar inom idrott. Han kom in på gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm, GIH, dels på grund av sina träningsmeriter. Det var hans stora intresse och han drömde om att få jobba inom idrotten och därifrån har resan formats. Han berättar att lite tur är bra att ha om man ska jobba inom idrott och att han hade tänkt att bli idrottslärare, men att resan tog lite andra svängar än planerat. 

När triathlon kom till Sverige blev Micke professionell, han gjorde inget annat och levde på sin idrott. Men samtidigt gick han på GIH och lyckades klara den kombinationen då han förlängde utbildningen till tre år, annars hade det inte gått för honom. Han slutade där 1989 och efter det satsade han väldigt hårt på triathlon. Idrottslärare var han bara i någon termin och blev sen säljansvarig för ett cykelföretag. Han var intresserad av säljdelen också och att ha jobbat med marknad och sälj har lärt honom väldigt mycket. Från 1991-1993 var han säljansvarig där, sen startade han och blev ansvarig för riksidrottsgymnasiet i Motala. Då fanns det två riksidrottsgymnasium, segling och triathlon och sex stycken lokalt regionala idrottsgymnasium, alltså var han ansvarig för åtta idrottsgymnasium. 

Samtidigt som detta blev han ordförande i Svenska Triathlonförbundet.

– Jag har alltid haft ett intresse för att styra och utveckla. Så även när jag var aktiv i triathlon var jag landslagets mest aktiva representant. När jag var representant var jag även i styrelsen då jag tycker om att jobba med utvecklingsfrågor. Svenska Triathlonförbundet var 1996 en militär idrott men jag såg till att förbundet tog sig ur militären och 2000 blev det en olympisk gren.

r den resan var igång var Micke ansvarig för idrottsgymnasiet i Motala. Han har även varit ordförande i Motalas cykelklubb, alltså har han haft många styrelseuppdrag. Men 2005 fick han frågan om att bli ordförande i Vätternrundankomittén och tackade ja. 

En Svensk Klassiker har funnits sedan 1971 och var en förening fram till 2010. 2010 bolagiserades En Svensk Klassiker och i samband med det fick Micke frågan om att bli ordförande i det nya bolaget och tackade ja till även detta. Där började han jobba med att utveckla affärsplan, vision, grafisk profil och stärka varumärket hos det då nya bolaget. Där utnyttjade han sina säljerfarenheter och fick in Kexchoklad som första partner då bolaget inte hade några partners sedan tidigare. Han fick då möjligheten att jobba med En Svensk Klassiker på heltid och tog därmed tjänstledigt från sin tjänst på idrottsgymnasiet. Han blev han kvar på En Svensk Klassiker och det gick bara bättre och bättre i hans arbete. 

Som VD för verksamheten är hans stora uppdrag att stärka varumärket och göra det så känt som möjligt. Nu vet 180 % av befolkningen vad En Svensk Klassiker är och vid mätningen innan var det 82 %. 

– Innan vi bolagiserade var det ganska okänt, men nu vet många var det är. Jag värnar också om varumärket och ser till att varumärket är ett positivt paraplybegrepp för de lopp och verksamheter som ingår.

Micke har även personalansvar plus är ansvarig för hela marknadsdelen. Idag har de 27 olika partners och han är huvudansvarig för kontakten med dem. Men också att arrangera aktiviteter med partners, hur de ska jobba tillsammans och utveckla för att En Svensk Klassiker ska bli ännu mer känt. Han utvecklar även nya projekt. De olika loppen har sina lopp, men En Svensk Klassiker har inte det och då behöver de göra andra saker. Micke berättar att de har många digitala produkter som har gått väldigt bra, till exempel Studentklassikern, ICA-klassikern, Arbetsplatsklassikern och olika Företagsklassiker.

Sporten har blivit mer värdefull men innebär utmaningar

Just nu lever vi mitt i en pandemi och Micke tycker det här året har fått förmåner av de digitala lösningar som man har behövt göra. Man kan inte träffas och det har lett till lopp på hemmaplan. Det har gjort att de har kommit på till exempel Studentklassikern. Den klassikern innebär att man är på sin hemmaplan och registrerar loppen digital. Detta kom redan 2012, men har nu blivit populärt. Så Micke kan stolt säga att de ligger i framkant inom detta området.

– Men sen jag var en liten grabb har idrotten blivit mer och mer värdefull. Om man ser på En Svensk Klassiker var det kanske förknippat med en gubbe i overall. Men idag har det blivit något man är stolt över och det är vår kärna. Att man sätter ett mål, genomför det och klarar det är ett stort mål för många. Många sätter till och med En Svensk Klassiker på sitt CV för att visa att man klarar av att sätta ett mål under ett år och genomför det. Det betyder faktiskt ganska mycket i arbetslivet.

Visionen i En Svensk Klassiker är att göra svenskarna friskare och må bättre. Därför jobbar de med alla olika ingångar till loppen. Det är inte bara de som är elitidrottare, utan också de som har behov av att röra på sig. Det tycker Micke har utvecklats mycket på det senaste. Han är ganska orolig för de som inte rör på sig, men för dem har de gjort ICA-Klassikern. Det innebär att så fort man aktiverar sig får man rabatt på ICA och det ska vara en motivator. Man har tre månader på sig att till exempel åka nio mil på skidor. Men där ingår all aktivitet med stavar, till exempel ingång även stavgång. Det är alltså väldigt låga trösklar för att människor ska aktivera sig. 

När vi intervjuar Micke sitter han i bilen och hörde precis på radion att pandemin har gjort att unga (även de som idrottar) sitter mer still. Han berättar att skillnaden i aktivitetsnivå är väldigt stor mellan de som tränar väldigt mycket och de som tränar väldigt lite. De som idrottar väldigt mycket behöver de inte oroa sig för lika mycket, utan det är de som sitter still som de behöver tänka mest på. Det finns ett stor intresse för idrott och idrottsprodukter, men det finns ändå ett väldigt stor glapp då det är många som har noll intresse. På senaste har det kommit många nyanlända till Sverige och de har inte erfarenheten av den svenska idrotten som är uppbyggd av föreningar. Att den svenska idrotten är uppbyggt av föreningar är världsunikt. Så för Micke och hans verksamhet är det är en utmaning att få igång de nyanlända ordentligt. 

År 2019, innan pandemin startade, ville Micke ta nästa steg i En Svensk Klassikers utveckling. Nu har de en styrelse som är helt från näringslivet. Där har de ett strategiskt arbete som heter En Svensk Klassiker För Alla. Där sammanställer de all erfarenhet av Skolklassiker, Studentklassikern, Hemmavarianterna och så vidare till en produkt. Detta för att de ska nå så långt som möjligt och att man ska kunna få rabatter och träningstips partners samt allt du behöver veta i en produkt. 

De har även olika TV-satsningar och alla deras partners har olika tankar och idéer kring sponsorskapet. I och med att Micke inte har något lopp, behöver han vara väldigt innovativ och nytänkande. Han tänker ofta på frasen: “Hur ska man jobba med En Svensk Klassiker?”.

– Frågan kan innebära allt möjligt, som till exempel nu när vi håller på att certifiera hotell i Europa. Tillsammans med Ving har vi certifierat fyra hotell och är på gång med flera. Det är ett på Cypern, ett på Gran Canaria och två på Mallis. Certifieringen innebär att när du kommer dit så ska du ha allting tillgängligt. Du ska ha löprundor, uthyrning av cykel, ett bra gym, möjlighet att simma och så vidare. Då slipper man leta efter dessa grejer och det här är ett exempel hur vi jobbar med våra partners.

Det finns samtidigt många utmaningar. Utmaningen med både idrottsgymnasiet och En Svensk Klassiker var att det skulle vara självfinansierat, att det från nästan noll skulle fungera och bli så pass framgångsrikt. Att starta upp både dessa verksamheter var en utmaning för Micke då de skulle stå på egna ben, men han har ändå lyckats. Han säger även att de befinner sig i en utmaning just nu, hur ser de på möjligheten att människor vill delta i arrangemangen efter pandemin? Det är något som de har stort fokus på. 

Men de digitala loppen och hemmavarianterna kan också vara en del av En Svensk Klassiker. Man måste då utföra loppen i ett svep och inte dela upp det. Ska du till exempel cykla Tjejvättern och kunna räkna in den i din klassiker så behöver du cykla alla tio mil på samma cykelrunda. Såhär kommer det vara tills att loppen är igång igen men hemmavarianterna kommer ändå behållas,  men kanske döpas till något annat. Det finns de som logiskt sätt inte kan komma till loppen och de ha uppskattat denna möjlighet väldigt mycket. Detta gör att man inte är så bunden till tidsperioden de olika loppen finns i, till exempel Vätternrundan som har några lopp en helg och andra lopp helgen efter. 

Trots detta har det varit en stor skillnad på antalet deltagare i loppen, det är inte alls samma antal människor nu som det var för några år sedan. Men de digitaliserade loppen har ändå varit en stor hjälp. Till exempel Engelbrektsloppet som tidigare var under en helg är nu under två helger. Man spred alltså ut evenemanget på fler datum för att kunna arrangera loppen men på en “lägre” nivå. Det var faktiskt “Engelbrektsloppet 60 km hemma” som hade flest deltagare. Det är också utifrån att folk är oroliga för att resa och det förstår Micke och alla andra som arbetar med dessa lopp. Ett annat exempel är Vasaloppet com nu har slagit ut sina lopp på fyra veckor när de vanligtvis har de under tio dagar.

Micke delar med sig av sina bästa tips

Sportbranschen är bred och om man vill jobba inom den så tycker Micke att det är viktigt att ha ett intresse för idrott och sport. Han berättar om att erfarenhet och kunskap inom branschen är en trygghet. Man ska kunna veta att det till exempel går ett skid-VM i talande stund. Vet man inte sådant anser Micke att man alltid kommer tvåa i diskussioner. När man jobbar inom denna bransch pratar man ofta om samma saker egentligen och då bör man ha koll på vad som händer. Har man inte kunskapen så vet man inte sånt här och då anser Micke att man inte är rätt.

– Beroende på var du ska vara är det bra att ha någon form av utbildning. Att man har ett intresse och går en utbildning för att få mer kunskap inom det. På min tid var GIH nummer ett, men idag finns det massor med olika, till exempel Sport Management. Men när man ska ta det steget måste man vara ärlig mot sig själv och göra det för att man vill och tycker det är bra.

Att ha ett driv är också väldigt viktigt för honom. Utifrån hans känsla har det varit bra att veta att har har driv, men även att kunna sälja. Under sin år i cykelbranschen fick han glänsa med sina säljerfarenheter. För att lyckas inom sportbranschen tycker Micke att kunskap om och hur svensk idrott är uppbyggt är viktigt. Man måste ha ett genuint intresset för idrott, men det kanske viktigaste av allt är att det där drivet. 

– Det är ett svårdefinierat begrepp men jag har i alla fall levt på att jag har ett driv i det jag har gjort. Nu råkar jag ha varit elitidrottare men alla behöver inte det, men det har hjälpt mig mycket i mina idrottsliga mål men även i mitt yrke. Jag vill vara med och utveckla, så driv är väldigt viktigt.

Erfarenheten av elitsatsningen på triathlon har varit hjälpsam för Micke. Men även att sälja och att han har haft sin egen röda tråd. När triathlon kom och han var mån om att bygga upp idrotten skapades hans genomgående tråd. Ju mer känt triathlon blev i Sverige desto större möjlighet hade han att leva på idrotten. Han tog tag i triathlon och så har det även varit med En Svensk Klassiker och idrottsgymnasiet. Micke berättar att allting egentligen har gått hand i hand. Han är väldigt utvecklingsbenägen och har haft stor glädje av det. 

Avslutningsvis frågade vi Micke om han själv åker alla dessa lopp och hur många gånger han har genomfört En Svensk Klassiker. Medans Micke tänker på sitt svar skrattar han och berättar sedan att det i alla fall är minst tre gånger. Men han har gjort loppen var för sig så många gånger och har nog gjort uppemot 12-15 lopp.

 – Jag lever verkligen som jag lär. Till exempel åkte jag Engelbrektsloppet i år för att jag ville se hur de har arbetet med att göra det “Coronasäkert”. Jag var även uppe och åkte Vasaloppet 90 för att se hur det fungerade. Jag tycker det är väldigt viktigt och jag tycker att det är svårt att prata om vision och göra Sverige friskare om jag själv inte håller mig i samma spår.

 

Drömmer du också om en framtid i sportens värld?
Ansök till Innovative Sport Management redan idag!