MÖT: Linnea Leijonklo “Mycket handlar om tajming”

Linnea Leijonklo har en akademisk bakgrund i Sport Management från Södertörns Högskola och Long Island University, USA. Parallellt med studierna arbetade Linnea ideellt på olika sportevenemang tills hon fick sitt första sportrelaterade jobb som eventkoordinator och kampanjsäljare på Örebro Hockey. Idag arbetar hon som tillförordnad kommersiell chef för HockeyAllsvenskan där hon även har tidigare erfarenhet som PR, kommunikations- och partneransvarig. Du kan förvänta dig möta Linnea under modulen Innovation och ledarskap inom sportbranschen men under tiden kan du ta del av Linneas karriär här nedan.

Du har haft flera spännande yrkesroller, vill du berätta lite om din karriär inom sportbranschen?

Jag har tidigare studerat Sport Management i både Sverige och USA. Det var väldigt lärorikt att få ta del av sportbranschen från olika perspektiv på det sättet. Jag fick det bästa av två världar. Det var dock i USA som jag fick upp ögon för sportbranschen. Jag arbetade ideellt på diverse olika sportevenemang under min studietid men de var först när jag avslutat studierna som fick jag mitt första sportrelaterade jobb som eventkoordinator och kampanjsäljare på Örebro Hockey . Det var en rolig och bred roll med mycket blandade arbetsuppgifter, allt från att locka publik till att ansvara för partneraktiveringar. Jag fick lära sig att hugga i där det behövdes. 

Efter dryga två år på Örebro Hockey fick jag jobb som PR och kommunikationsansvarig på HockeyAllsvenskan. Min roll gick ut på att jobba strategiskt med varumärket, med mycket fokus på kommunikation. I takt med att HockeyAllsvenskan växte blev det ett allt större kommersiellt fokus vilket ledde till att jag fick en ny roll som kommunikation- och partneransvarig. Sedan våren 2021 agerar jag numera tillförordnande chef med ansvar för den övergripande kommersiella verksamheten. 

Vad ledde dig in i sportbranschen till att börja med? 

En kombination av intresse för sport, hockey i synnerhet, och de erfarenheter jag fick under min tid i USA. Det var i USA jag insåg att det faktiskt går att göra en karriär inom sportbranschen.

Skulle du kunna dela en lärorik eller minnesvärd händelse under din karriär?

På ett personligt plan skulle jag säga alla de gångerna jag kastat mig ut, gjort saker för första gången. Det finns en viss skräckblandad förtjusning i det. Innan jag började arbeta på HockeyAllsvenskan hade jag exempelvis ingen tidigare erfarenhet av att stå framför en kamera. De var en utmaning de första gångerna, men de är också de erfarenheterna som ger mig mod och trygghet i att bli ställd inför den typen av utmaningar idag. 

Annars måste jag säga alla de upplevelser man får vara med om, såsom matcher med fullsatta läktare. Allt inom sportbranschen bygger på engagemang och det är oslagbart när man får se det engagemanget hands-on. Det är anledning till varför jag gör det jag gör.

Med många års erfarenhet av kommunikation, sponsorskap och evenemang inom sportbranschen, vad är enligt dig det bästa sättet att nätverka på?

Anmäl dig till olika event eller hör av dig till olika klubbar. Du kommer behöva hjälp av ideellt arbete. Oavsett med eller utan erfarenhet behöver du vara hungrig och komma med härlig energi och inställning.

Vill du dela ditt bästa tips för den som själv vill ta första steget in i sportbranschen?

Samla på dig erfarenhet. Kasta dig ut och ge inte upp om du får avslag. Utför volontärarbete och ställ upp som ideellpersonal. Försök få in en fot, de ena leder alltid till den andra.

Stora klubbar har inte alltid tid för långa rekryteringsprocesser och det är inte alltid nya jobböppningar annonseras. Ibland finns det bara ett behov, så ta för dig och ställ upp. Du behöver erfarenheterna och kontakterna. Ge inte upp om du inte träffar rätt vid första försöket. Mycket handlar om tajming, det är viktigt att vara proaktiv.

Vill du läsa mer om modulen Innovation & Ledarskap i sportbranschen?