fbpx

MÖT: Urban Stamming “Var envis, öppen och ödmjuk”

Sedan barnsben har Urban Stamming intresserat sig för vintersport. Idag är han Sport Manager på det egenstartade agenturbolaget MediaSportGroup där han representerar några av de största atleterna inom Freeski. Stamming representerar bland annat landslagsåkaren med 13 X-Games medaljer, Henrik Harlaut, och före detta landslagsåkaren Emma Dahlström som är aktuell som kommentator på ViaSport för FreeSki i Världscupen. Stamming arbetar även parallellt som partner/founder för techbolaget One Innovation.

Du kan tänkas möta Urban under modulen Sportekonomi & avtal och ni kan förvänta er ett värdefullt möte med stort fokus på nätverkande. Läs vidare och ta del av Stammings spännande karriär redan idag.

Du har haft flera spännande yrkesroller, vill du berätta lite om din karriär inom sportbranschen?

Jag är uppvuxen i Bromma och i min familj har det alltid funnits ett stort intresse för vintersport. Mina föräldrar tog mig och min bror till fjällen redan som treåring och det var en ständig kamp om att vara bättre än mina äldre bror, vilket jag aldrig var. Först när jag var 12 år började jag tävla och sedan dess har min kärlek för sporten bara vuxit. Kärleken till sporten är evig. Jag ville aldrig satsa fullt på skidåkandet utan jag ville göra andra saker med. Jag utbildade mig senare inom marknadsföring på IHM Business School men jag har hela tiden fortsatt åka.

När jag var runt 25-30 år blev jag klar med min skidlärarexamen och jobbade lite som skidlärare parallellt med de jobb jag hade på olika reklambyråer. Runt milleniumskiftet blev jag anställd som VD på Swedish Champs, som jobbade främst med atleter inom fotboll och hockey.

2012 startade jag MediaSportGroup som i huvudsak inriktat sig på att hjälpa professionella skidåkare inom olika grenar, främst utför. Det hela tog fart när jag började representera landslagsåkaren Henrik Harlaut. Det har gått väldigt bra för Henrik Harlaut både nationellt och internationellt med bl.a 13 X-Games medaljer och mitt uppdrag var då att strukturera företagandet runt atleten. Företaget har bara vuxit sedan dess. Jag representerar bland annat Emma Dahlström som är före detta landslagsåkare i freeski och den första kvinna som kört både OS och Världscupen.

Hur ser ditt arbete ut som Sport Manager? 

Vad jag gör för mina atleter är i grund och botten att jag skapar förutsättningar för dem att kunna utöva sin sport. Oftast är det då stor fokus på det ekonomiska aspekterna. Utöver det jobbar jag mycket med stöttning runt omkring atleterna. Ofta handlar det om stöttning i arbetet kring sociala medier, kontakt med media osv. Det kan låta glamoröst men det är mycket jobb. Jag håller förhandlingar året runt men mycket jobb landar på hösten. Det är på hösten alla samarbetsavtal och liknande ska vara klart. Under vintern jobbar jag mycket med att följa upp och se till så att allt flyter på. 

Jag har även en scouting agent som arbetar för bolaget. Han är själv freeski-åkare och domare. Han tipsar mig om nya atleter både nationellt och internationellt. Jag representerar en atlet i Kanada men annars jobbar mest med Nordiska skidåkare och driver samarbeten med företag som RedBull, Monster och alla stor skid/pjäx/hjälm leverantörer bl.a.

Skulle du kunna dela en lärorik eller minnesvärd händelse under din karriär?

Under åren har jag haft förmånen att få vara med om många stora framgångar med mina atleter, såsom mästerskapsguld och liknande. Som manager är man med atleterna hela vägen och vid de tillfällena blir jag lite extra varm inombords. Ett speciellt sådant tillfälle var under X-games i Oslo 2017. Arrangörerna hade byggt upp en Big Air-backe mitt inne i en park och både Emma Dahlström och Henrik Harlaut, som jag representerade, tog medaljer. Det var stort att få vara med om det.

Med många års erfarenhet av marknadsföring, management och sponsorskap inom sportbranschen, vad är enligt dig det bästa sättet att nätverka på?

När jag började som manager hade jag inte många kontakter. Jag började skapa mig ett nätverk genom min första klient Henrik Harlaut då jag kom i kontakt med med hans samarbetspartners osv. Sedan dess har jag fått många nya kontakter genom mina atleters tidigare kontaktnät. Jag brukar säga att jag har en VIP-lista till alla kontakter i sportbranschen, den får man tillgång till om man jobbar med mig.

När det kommer till nätverkande finns det inga genvägar, man måste jobba sig in och inte vara rädd att söka kontakt. Mitt råd är att vara envis, öppen och ödmjuk. Det kommer du långt på. Jag vill även tillägga att du inte ska vara rädd för åldersskillnad. Var alltid respektfull men låt dig inte avskräckas för att någon är äldre eller mer erfaren. Att vara snäll, schysst och ödmjuk är i min bok inte samma sak som att vara mesig.

Vill du dela ditt bästa tips för den som själv vill ta första steget in i sportsbranschen?

Man måste få vara sig själv, både som manager men också som åkare. Det går inte att kopiera någon annan. Jag försöker aldrig göra om någon, jag ger bara råd utefter människors personliga förmågor. 

Annars skulle jag säga att det beror på vad du vill ägna dig åt inom sportbranschen. Generellt sett tycker jag dock att du behöver vara kunnig, intresserad och eller insatt i den sport du väljer att arbeta med. Jag får ofta frågan: För att jobba som manager eller agent måste jag ha tävlat eller utfört sporten jag önskar arbeta inom? Svaret på det skulle jag säga är: Nej, du måste inte ha tävlat men du behöver ha en god förståelse för sporten. 

Sen är det onekligen ett stort plus om du utövat sporten själv. Ska du bli agent måste du ha bra koll på sporten då allt handlar om trovärdighet, och även tillfällighet såklart. Du behöver kunna falla tillbaka på dina kunskaper och insikter. Sen måste du känna mycket med hjärtat för det du gör. Så länge du har ett brinnande intresse för sporten så är det en jättebra start.

Foto: Privat

Text: Alva Skoglund