fbpx

Q&A med Anna Wennertorp, marknads- och upplevelsechef på O-Ringen

Foto: Peter Holgersson (press)
Text: Maja Frick

Anna Wennertorp är marknads- och upplevelsechef på O-Ringen. O-ringen är världens största äventyr för orienterare och består av sex tävlingar som hålls på olika platser varje år. Men evenemanget hålls vecka 30 varje år så att deltagarna ska veta när evenemanget är igång. Anna planerar, driver och genomför all marknadsföring för O-Ringen och vi har frågor henne om hennes resa, erfarenheter, arbetsdag. Till sist delar hon med sig av sina bästa tips till dig som är intresserad av liknande jobb.

Hur kom du in i sportbranschen, vad ledde dig dit?

Jag har varit aktiv inom olika idrotter hela mitt liv och har alltid gillat lopp och idrottsarrangemang av olika slag. Att idag jobba med ett av Sveriges största idrottsevenemang är fantastiskt utvecklande och roligt.

Vilka erfarenheter inom ditt yrkesliv har du lärt dig mest av?

Jag lär mig mest av möten med andra människor. Att alla med sina erfarenheter och kunskaper bidrar till att lösa ett problem eller skapa förändring och förbättring.

Vilka utmaningar brukar du stöta på i ditt arbete på O-Ringen?

Jag tycker att det är utmanande att utveckla ett så framgångsrikt evenemang som O-Ringen är. Att göra förbättringar och förändra men samtidigt förvalta det som är riktigt bra redan nu.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Just nu är det mycket Teamsmöten så jag längtar tills det återgår till att man får träffas på riktigt. Det fysiska mötet saknar jag. En arbetsdag varierar otroligt mycket – igår var jag ute på en av våra arenor och planerade för hur vi kan maximera upplevelsen för deltagaren i form av planering av olika flöden och idag sitter jag och gör om vår hemsida i och med att vi just nu gör en uppdatering av vår grafiska profil. I korthet kan man säga att det är väldigt varierande och ingen dag är egentligen den andra lik. Att mitt jobb dessutom är både operativt och strategiskt, stort och smått gör att det aldrig blir tråkigt.

Hur gör O-Ringen för att locka samma målgrupp men till olika platser i Sverige varje år?

Att vi år efter år kan leverera en orienteringstävling som håller hög kvalité för såväl elit som motionär i alla åldrar är O-Ringens grundidé. Det gör vi tillsammans med våra otroliga funktionärer samt partners. Vi jobbar också väldigt tätt med våra destinationer/värdkommuner för att de tillresta till regionen ska kunna uppleva så mycket som möjligt under O-Ringen utöver själva orienteringen. Det ska vara en härlig semestervecka och upplevelse för hela familjen!

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa är att få jobba med något som känns roligt, betydelsefullt och viktigt. Att vi som evenemang kan bidra till folkhälsa och glädje känns oerhört inspirerande och motiverande.

Har du sett någon speciell utveckling av branschen sen du startade arbeta i den?

I och med pandemin så har ju diskussionen om utomhusidrott och rörelse verkligen kommit upp i ljuset ännu mer. Jag tror att många idag är mer sugna på att hitta roliga och utmanande utomhusaktiviteter och det kan gynna orienteringen och O-Ringen på sikt. Jag hoppas verkligen att ännu fler upptäcker denna härliga sport och provar på!

Vilket är ditt bästa tips till den som vill jobba inom sportbranschen?

Försök skapa dig en bild av vad du vill jobba med inom sportbranschen och samla på dig erfarenheter och utbildning för att just nå ditt mål. Ta kontakt med det evenemang du vill jobba med och se om de erbjuder praktik eller liknande så att du får se allt på nära håll.

 

Vill du också göra karriär i sportbranschen?
Läs mer om Nordens största sportbranschkurs Innovative Sport Management