Q&A med Axel Lönnqvist
Du har haft ett mycket spännande yrkesliv, vill du berätta lite om din karriär i sportbranschen?
Jag har haft förmånen att få arbeta med mitt stora intresse, Sport, i mitt yrkesliv. Tidigt fick jag möjligheterna att visa framfötterna på Nike och i ärlighethetens namn tog jag möjligheten och har arbetat hårt och målinriktat som gav nya spännande möjligheter på Nike i olika roller. Under 1 år arbetade jag på IMG med kommersiella rättigheter inom sport samt TV rättigheter. De senaste åren arbetar jag på Marathongruppen, som är Nordens största arrangör av motionslopp, med kommersiell utveckling och försäljning, där jag får möjligheten att kombinera mitt brinnande intresse för ideell och kommersiell idrott.
Vilka arbetsuppgifter och ansvarsområden har du i ditt arbete idag?
Jag ansvarar för försäljning av kommersielle rättigheter samt utveckling av de kommersiella rättigheterna inom Marathongruppen. Har även ansvar för affärsutveckling tillsammans med flera kollegor.
Skulle du kunna dela en lärorik eller minnesvärd händelse under din karriär?
Att varje år få möjligheten att stå tillsammans med viktiga sponsorer och visa starten på Adidas Stockholm Marathon ger en kick och de reaktionerna man får från partners är överväldigande!
Vad är din största drivkraft?
Att kunna skapa attraktiva evenemang som samtidigt är kommersiellt bra för både deltagare och företag.
Vill du dela dina bästa tips för den som själv vill ta första steget in i sportbranschen?
Gå en utbildning! Hitta de kommersiellt säljbara enheterna och utveckla dem på ett kreativt sätt.
Axel är en av våra undervisare på kursen – så om du blir en av deltagarna har du möjligheten att möta honom i någon av modulerna!
Text: Linn Hammarlund
Bild: Axel Lönnqvist