Q&A med Nicolas Jändel, chefredaktör för Sportfack
Foto: Stefan Tell (press)
Text: Maja Frick
Sportfack.se är en mötesplats för nyheter, artiklar och allt som är aktuellt inom sportbranschen. Deras printtidning har 11 årliga utgåvor och utgör en viktig grund för deras verksamhet. Chefredaktören heter Nicolas Jändel och har drivit sidan i snart tre år. Han kanske inte har det typiska jobbet inom sportbranschen, men är ändå en av dem som har bra koll på branschen då han skriver om den varje dag. Har har mycket erfarenhet som redaktör och skribent och brinner för det skrivande oavsett plattform. I en Q&A med honom frågade vi hur han hamnade på Sportfack, hur han hittar content att skriva om och vad är det bästa med hans arbete är.
Tycker du om sportbranschen och att skriva, är detta intervjun för dig. Men självklart kan även du som intresserad av branschen oavsett område inspireras.
Hur hamnade du på Sportfack och i sportbranschen? Hur har resan dit sett ut?
– “Jag har egentligen alltid varit sport- och outdoorintresserad och som journalist velat verka och skildra inom det området. Det började som frilansskribent, sedan som chefredaktör för magasinen Allt om Flugfiske och Fiske för Alla, via Naturkompaniets kundtidning 365 och nu de senaste åren på branschtidningen Sportfack. Jag gillar helt enkelt den här sortens ämnen.”
Finns det några erfarenheter du har lärt dig mest av?
– “Mediabranschen, kan vara ganska hård och arbetsbelastningen väldigt hög. Så en nyckel för att kunna behålla arbetsglädjen och nyfikenheten tror jag är att känna var gränsen går för sin egen kapacitet och hur man laddar ny energi. När man jobbar med något som i grunden är roligt är det också lätt att bränna ut sig. Den balansen har varit viktig att hitta.”
Vilka är de största utmaningarna du har varit och är med om i din karriär?
– “I början var det nog att få ihop livspusslet med familjeliv och jobb. Idag handlar det mycket om hur man får ihop fungerande affärsmodeller för tidningstitlar i dagens flerkanalsvärld.”
Sportfack publicerar nyheter och artiklar om sport, hur hittar ni era nyheter?
– “Vi får in väldigt mycket releaser och bygger ofta nyheter utifrån dem, men de bästa nyheterna brukar födas via tips som vi får in, eller när vi brainstormar på redaktionen.”
Kan du berätta mer om Sportfacks redaktionella idé om att hela tiden lyfta fram det goda exemplet?
– “Vi vill inspirera och tror mycket på att vi alla kan bli bättre genom att vi rapporterar om och skildrar bra exempel. Ofta tycker jag själv att människor är mer intressanta än siffror. Det är människor som förändrar och skapar, både på gott och på ont. Jag tror på öppenhet och transparens, även om de flesta företag och personer hellre vill prata om när saker går bra, än när det går dåligt.”
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– “Det ser lite olika ut, beroende på vilken fas vi ligger i produktionsprocessen. Är det nära inpå tidningslämning då kretsar mycket kring att få allt på plats till numret, leta bilder, skruva på rubriker, göra korrektur. Men har vi lämnat till tryck så är det mycket mejl, intervjuer, researcharbete, producera nyheter för sajten och helst hinna lägga ut nåt bra på vår nya Linkedinsida.”
Vad är det bästa med ditt arbete?
– “Jag kan verkligen gå igång på när det sitter. När man känner att en artikel blev riktigt bra för att man fick det där citatet, eller en utgåva satt ihop som en helhet och hade ett bra tempo rakt igenom. Då är det som allra bäst. Eller när man hör någon på omvägar som spontant sagt att de tycker att vi gör ett bra jobb, då blir jag glad.”
Vilka är dina bästa tips till den som vill arbeta med liknande saker som dig inom eller generellt inom sportbranschen?
– “Gå på lust. Jag är själv väldigt luststyrd så det kanske färgar av sig i svaret. Men lust och nyfikenhet tror jag är superviktiga drivkrafter, oavsett vad man vill jobba med. Försök söka dig till den värld där du själv vill ingå. Engagerade människor brukar göra bra saker. Och inom sport- och outdoorbranschen finns det verkligen många som är engagerade i det de gör. Det är ett kul bransch att vara en del av. I grunden handlar det om att dela upplevelser, oavsett om det är genom ett triathlon i bergen eller på en padelbana i förorten.”
Vill du också göra karriär i sportbranschen?
Läs mer om Nordens största sportbranschkurs Innovative Sport Management