Q&A med Robert Andersson, klubbdirektör för Södertälje sportklubb.
Foto: SSK
Text: Fanny Isgren
Robert har många år i nacken inom sportbranschen och har sen barnsben alltid idrottat och har även haft en karriär som elitspelare i basket. Idag arbetar han som klubbdirektör för Södertälje Sportklubb. Vi har ställt några frågor till honom om hans karriär, hur hans arbetsuppgifter som klubbdirektör ser ut och Roberts bästa tips till dig som själv vill in i sportbranschen.
Hur hamnade du i sportsbranchen?
Jag har som många andra idrottat sen barnsben och även varit elitspelare i basket i Södertälje och Jämtland med spel i högsta serien i 10 år, främst under 90-talet. Därefter har jag haft ett antal förtroendeuppdrag inom basketen och idrotten parallellt med en civil karriär som revisor samt ekonomichef innan jag sökte mig tillbaka till idrotten. 2006 sökte jag mig därför till Sveriges Olympiska Kommitté där jag var administrativ chef fram till 2011 då jag fick möjligheten att bli klubbdirektör i Södertälje Basketbollklubb (SBBK). Där stannade jag fram till årsskiftet 2019/2020 då jag rekryterades till ishockeyklubben Södertälje Sportklubb (SSK) där är nu.
Som klubbdirektör, vad är dina arbetsuppgifter?
Övergripande ansvarig för all verksamhet i SSK, såväl sportsligt, ekonomiskt och kommersiellt. Uppdraget är att leda och utveckla verksamheten i enlighet med de direktiv som styrelsen beslutar om samt coacha medarbetare i deras vardag mot våra mål.
Hur har sportbranschen utvecklats sen du började i den tills idag?
För mig personligen har resan gått från idrott på världsnivå (OS) som i sina delar är väldigt politisk till en mindre idrott på högsta nationella nivå och nu till en traditionsrik idrott med stark lokal förankring och passion. Utvecklingen inom idrotten och i de uppdrag jag haft har påverkats mycket av digitaliseringen. Idag syns så gott som alla idrotter i någon kanal – kan vara eget streamat eller hos större mediekanaler såsom Cmore i ishockeyns fall. Även de sociala medierna har givetvis påverkat idrotten massor, främst vad gäller tillgänglighet till spelare och klubbar. Men även kommersiellt.
En annan del som blivit tydlig inom sportbranschen är hållbarhetsperspektivet med särskilt fokus på det sociala, individen och samhället. Många partners har riktat en större del av sitt stöd så och där är idrotten outstanding. På högsta elitnivå är den kommersiella bärigheten viktig och förväntas stå mer på egna ben.
Vad anser du är viktigt för att lyckas inom sportbranschen?
Jag tror man måste vara övertygad om styrkan i att involvera personer i och kring sin organisation. Ensam är aldrig stark inom idrotten. Kraften i det ideella engagemanget är unik och den största förutsättningen för att idrotten existerar i den form vi har i Sverige.
Har du varit med om några utmaningar som har varit extra lärorika?
Den civila resan efter min aktiva karriär genom olika branscher har alla haft sina utmaningar och den plattformen är ovärderlig i min roll inom idrotten idag. Jag känner också att utmaningen vi alla går genom just nu med pandemin och alla dess effekter på våra liv, både privat och professionellt, till viss del kommer kunna läggas i erfarenhetsbanken som något väldigt lärorikt. Som ledare i alla sammanhang ställs du inför utmaningar men de som du växer mest av är de som involverar människor.
Vilka är dina bästa tips till den som vill jobba med liknande uppgifter som dig?
Engagera dig inom idrotten ideellt först för att få en inblick i den delen av idrotten. Även om branschen växer och är mångfacetterad så är positionerna relativt få där du kan vara idrottsledare på heltid och leva på det. Därför är min uppmaning att skaffa sig en plattform med erfarenheter och kompetenser från andra branscher och områden som du sedan kan addera till när du ska ta dig an utmaningen som idrottsledare.