Q&A med Tobias Frejfors, Projektledare på Svenska Handbollslandslaget

Foto: Svenska Handbollslandslaget

Text: Sofia Leine

Tobias Frejfors är en av våra undervisare på Innovative Sport Management. När han inte undervisar hos oss arbetar han som projektledare på Svenska Handbollslandslaget. I intervjun med honom berättar han om sin väg in i sportbranschen, hans roll som projektledare och mer. Läs hela Q&A:n nedan. 

Hur kom du i kontakt med sportbranschen för första gången?

Sport har alltid varit en passion för mig, och efter att jag jobbat några år efter gymnasiet valde jag att utbilda mig på Högskolan Dalarna, och läste där utbildningen Mediekommunikation – Idrott, medier, PR. Att få jobba med kommunikation och marknadsfrågor inom elitidrotten i någon form var målet.  Utbildningen gav en bra akademisk grund att stå på samt även praktisk erfarenhet genom olika typer av projekt vid sidan av studierna. Utbildningen ledde i slutändan till en praktikplats på Svenska Fotbollförbundet där jag sedan, efter avslutad praktik, fick fortsatt anställning som kommunikationskoordinator under UEFA Dam-EM 2013.  

Kan du kort beskriva din resa från att du började arbeta med sport till där du är idag?

Praktiken på Svenska fotbollförbundet ledde som sagt till en anställning i projektet UEFA Dam-EM 2013. Under projektets gång fick man många värdefulla kontakter, och genom mitt arbete där fick jag också möjligheten att börja jobba som VDC åt UEFA, på UEFA arrangerade matcher i Skandinavien (EM-kval, Europa League kval, ungdomslandskamper etc.). När UEFA Dam-EM avslutades sommaren 2013, sökte jag mig vidare inom evenemangsbranchen och fick jobb som Sales & Ticketing Manager under Skid-VM i Falun 2015. Jag flyttade till Falun och jobbade med det projektet i ca 2 år för att sedan återigen flytta ner till Stockholm. Då jobbade jag som konsult inom evenemangsbranschen med bland annat uppdrag åt Hammarby Bandy och Hammarby fotboll innan jag hösten 2016 fick jobb som projektledare för landskamperna på Svenska Handbollslandslaget AB.

Vad har varit avgörande för att du lyckats etablera dig i sportbranschen? 

Då jag inte hade några kontakter innan jag kom in i branschen så har det varit en väldigt viktig del att fokusera på. Att skapa/söka kontaktytor för att ”öppna dörrar”. När jag väl fått in en fot var mitt fokus självklart att göra ett bra jobb, genom att arbeta hårt, målmedvetet och fokuserat. Att bara göra lite mer än vad som förväntas av en ger oerhört mycket tillbaka.

Vad innebär din roll som projektledare på Svenska Handbollslandslaget? 

Det innebär i korthet att jag ansvarar för svenska handbollslandslagets (dam och herr) hemmalandskamper. Alltifrån det strategiska arbetet med att hitta lämplig spelort/arena och lokal organisation till det praktiska genomförandet av landskampen. Man kan lite enkelt säga att mitt ansvar börjar ”utanför linjerna” dvs. för mig handlar varje match om att skapa bästa möjliga sportsliga förutsättningar för vårt landslag  genom att organisera professionella och välorganiserade evenemang med välfyllda läktare. Ett arbete som jag gör i nära samarbete med de lokala aktörerna såsom kommun, arena och lokal organisation (klubb/distrikt)·

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Jag skulle säga att jag inte har någon direkt typisk arbetsdag. Mina arbetsveckor är väldigt varierande och ser ofta väldigt olika ut. Vissa dagar är jag på kontoret i Stockholm med mycket mejl och telefonkontakt ofta kopplat till genomförandet av någon av våra landskamper, eller för strategisk planering och möten för utveckling av våra landskamper. Andra dagar är jag ute i landet på  möten och träffar representanter för arenor, kommuner och lokala klubbar och distrikt för planerandet av pågående landskamper eller för att leta nya landskamporter. Sen har vi även dagar då vi genomför evenemang och då är jag på spelorten ett par dagar för att säkerställa att vi levererar ett evenemang i världsklass. Så det är ofta stor variation på mina arbetsdagar.

Vad är det viktigaste att kunna i arbetet som projektledare på Svenska Handbollslandslaget?

Det är många delar som är viktiga, men att ha en affärsmässighet ser jag som väldigt viktigt då ekonomin i evenemangen är ett prioriterat område. Att ha en förmåga att planera och strukturera upp arbetet är väldigt viktigt. I en landskamp engagerar vi upp mot 100 arbetande personer och då är det enormt viktigt att vi sätter en plan och struktur för hur vi ska genomföra evenemanget på bästa sätt och tydliggöra vem som gör vad och vem som ansvarar för vad.  En annan sak är att kunna leda. I landskampsevenemangen är det som sagt upp mot 100 personer som engageras och då blir ledarskapet en viktig del i arbetet. Till sist vill jag säga att det är väldigt viktigt att kunna prioritera samt ha en förmåga att fatta snabba beslut och hantera de oplanerade situationer som uppstår på ett professionellt sätt.

Har du några kommande projekt som du tycker är särskilt spännande?

Svensk Handboll har en väldigt spännande framtid för sig. Jag ser framförallt fram emot att fortsätta utveckla vårt nuvarande evenemangsarbete, men sen arrangerar ju Sverige delar av både herrarnas och damernas VM under samma år – 2023. Det är verkligen två stora och spännande projekt som det redan nu jobbar med.

Har du några goda råd till andra som vill göra karriär i sportbranschen?

Sportbranschen är en relativt liten bransch och jag skulle säga att det är sällan som tjänster utannonseras. Är man intresserad av att få kontakt och komma in i branschen skulle jag föreslå att man kontaktar förbund/klubbar/arrangörer/företag, presenterar sig och erbjuder sig att jobba mot att få erfarenhet . Finns det någon arbetsuppgift, eller något projekt som du kan göra mot utbyte av erfarenhet och referenser? Då får du kontakter, och erfarenhet. Och om du gör ett bra jobb kommer du också att vara en person som förbundet/klubben/arrangören eller företag har på näthinnan när en tjänst dyker upp. Och om du får chansen, ta den! När du väl får möjligheten att visa upp vad du går för, gör alltid lite mer än vad som förväntas av dig. Jobba en timme extra, skriv en sida till… hårt jobb lönar sig alltid.  

Vill du också göra karriär i sportbranschen?

Läs mer om Nordens största sportbranschkurs Innovative Sport Management