Vad kan jag bli? #1: Spelaragent

Sportbranschen omfamnar ett brett sortiment av arbetsmöjligheter, detta ger många möjligheter till dig som drömmer om att arbeta professionellt med sport. Men vad betyder det att arbeta i sportbranschen? Vilka arbetsuppgifter ska du ta hand om och vad kräver branschen av dig? I ett antal blogginlägg har vi undersökt detta med hjälp av erfarna branschfolk för att komma så nära sportbranschen som möjligt.

En av de mer efterfrågade arbeten i branschen är arbetstiteln som spelaragent. Vad går jobbet egentligen ut på och vad kräver detta jobb? Det provar vi svara på här:

 

Vilka förväntningar har man till en spelaragent?

Atleter väljer spelaragenter för att få hjälp med beslutsfattning och val under karriärens gång. Som spelaragent ligger ditt primära ansvar på att hjälpa din klient, både ekonomiskt men också i hänsyn till klubbyte och kontraktsförvaltning. Därför är det viktigt att som spelaragent ha kännedom till sportmanagement, både det finansiella aspekt men också de mer juridiska aspekterna samt marknadsföring. Ett av förväntningarna är att du har kännedom och att du förstår marknaden så att du kan inta det bästa möjliga tillbud som passar din klients kompetenser och mål. Du skall prioritera din klient och vara duktig till att förstå atleten och veta hur du kan bidra till att främja hans/hennes karriär.

 

Vilka utbildningskrav ställs till en spelaragent?

För att bli spelaragent måste du vara registrerad i ett nationellt förbund. För att bli registrerad måste du klara ett skriftligt spelaragent prov. Det kan vara en fördel att tillta kunskap inom sport management eller diverse finans, juridik och marknadsförings relaterade utbildningar. Är du bra på att tala, du kan skapa förtroende omkring din klient och du har ett brett nätverk så har du redan goda förutsättningar till arbetet som spelaragent.

 

Vad kräver arbetet som spelaragent?

Som spelaragent är du i fokus då det gäller klubbyte, kontraktsförvaltning och ekonomi. Därför skall du ha en stark förhandlingsförmåga och ha stor kännedom till marknaden för att kunna erbjuda de bästa möjliga lösningarna till din klient. En bra start är att säkra dig ett stort nätverk inom den sportgren du önskar dig att arbeta i.

 

Du är på god väg om du kan kryssa för dessa följande punkter:

  • Du har stor kännedom till sportbranschen
  • Du är en ärlig och ambitiös person
  • Du har förståelse för sportekonomi och avtalshantering
  • Du brinner för att hjälpa atleter
  • Du är pratsam och öppen
  • Du älskar sport

 

Läs om Innovative Sport Management kursen om du vill förvärva mer kunskap inom sport management. Det är en kurs som sträcker sig över 6 lektioner och introducerar dig till bl.a. sport juridik, ekonomi och sportmarknadsföring. Läs mer om kursen här.