Vad kan jag bli? #3: KOMMERSIELL AGENT

Att jobba i sportbranschen handlar om mer än bara sport. Hur hittar man exakt det man vill jobba med? Och vad finns det egentligen för yrken? I några av våra blogginlägg skriver vi om branschens många jobb, och försöker att bli klokare på de olika rollerna.

Kommersiell agent, vad går det ut på?


När man arbetar som kommersiell agent består dina uppgifter av att handtråda alla kommersiella möjligheter för de profiler man representerar. Det handlar bland annat om att kontakta sponsorer, och hantera allt kommersiellt intresse från medier kring profilerna, styra upp deltagande i underhållningsprogram och liknande. Kort sagt, så hjälper man som kommersiell agent en idrottsman med att ta vara på möjligheterna i dess varumärke; det vill säga allt kring en profil som inte består av rent sportsliga prestationer.

Arbetsuppgifterna, som såklart handlar om det kommersiella, innebär bland annat kommunikation med intresserade sponsorer och samarbetspartner. Man ska även kunna hantera alla inkommande frågor som uppstår, men man ska också kunna söka efter olika samarbeten. Man kan bland annat sitta med att göra presentationer, upplägg på diverse möjligheter, förhandling av kontrakt och koordinering av eventuella jobb etc.
Som kommersiell agent kommer du nära inpå de profiler du presenterar, vilket ger dig en inblick i livet som professionell atlet.

Vilken betydelse har den kommersiella biten för en atlet?


För en ung och nybörjare inom sportbranschen, kan det ha en stor påverkan att få hjälp med den kommersiella biten. Många sportsgrenar är dyra, och atleterna som tävlar på elitnivå lägger all sin energi på sporten, och i början är lönen låg om ens befintlig. Just därför kan sponsorer vara avgörande för att de ska ha tid till att utveckla sig själva innan deras karriär drar igång på riktigt. Därefter har det också en stor påverkan för varje atlet att få support i sin karriär i jakten på att kunna prestera, vilket är en uppgift som kräver samarbete.

Ett par bra råd…


Vet du mycket om det kommersiella och har passion för sport så är jobbet som kommersiell agent kanske något för dig. Vad kan du göra för att nå dit?

– Fokusera och skapa värde.
– Bli involverad i projekt som du har passion för, där du kan ha en positiv inverkan.
– Tro på dig själv och ge inte upp. Du ska nog nå ditt mål!

 

Vill du arbeta med stora sportsatleter? Innovative Sport Management ger dig branschkunskap och verktyg. Läs mer om kursen här.