fbpx

Vad kan jag bli? #5 – Sponsoransvarig

Sportbranschen är bred med många olika jobbmöjligheter, och det i sig öppnar upp många dörrar för dig som drömmer om att arbeta professionellt med sport. Men vad är det som krävs egentligen? Det försöker vi reda ut genom vår mini-serie “Vad kan jag bli?” där vi går igenom olika yrken inom branschen.

För atleter och sportorganisationer är sponsorer en viktig del av varumärkets överlevnad. Men hur skaffar man sponsorer? Hur säkrar du att en viss sponsor passar till ditt brand? Som sponsoransvarig har du det yttersta ansvaret för att locka till sig sponsorer och tillfredsställa dem så de stannar kvar, men vad går egentligen jobbet ut på mer specifikt?

Vad kan du erbjuda?


Innan du går igång är det viktigt att ställa dig själv frågan: Vad kan vi erbjuda? När du som sponsoransvarig ska sälja sponsorplatser behöver du ha styr på vad en potentiell sponsor vill ha och vad de får ut av att köpa en plats. Kort sagt, vad är din produkt och vad erbjuder du?

Synlighet. Tänk över ifall du kan locka potentiella sponsorer med erbjudandet om synlighet i olika städer på exempelvis sportevent eller när din klubb reser runt. Det kan till exempel vara exponering på saker som:

  • I arenan/på banan
  • På spelkläderna
  • På medaljerna/priserna
  • På inbjudningar, nyhetsbrev, informationsutskick
  • Logga eller annons på affischer, biljetter etc
  • Banner och länk på hemsidan

När sponsorer blir mer än bara ekonomiskt stöd


Du har sponsorer för att få ekonomiskt stöd, men också för att skaffa mervärde till ditt varumärke. Det finns flera tillfällen där sponsorer har skapat ett negativt värde för ett varumärke, helt enkelt för att sponsoren inte har passat ihop med brandet. Därför är det viktigt att du som sponsoransvarig lägger tid på att undersöka vem som kan vara relevanta för ditt varumärke. Sätt dig in i verksamhetens värdegrund och deras produkter, så ni är helt klara med vad ni kan ha för eventuellt samarbete tillsammans. Var uppmärksam på att denna fas tar ett tag, och det är därför en god idé att vara ute i tid.

Varumärkesvärde. En passande sponsor kan vara med att bidra till att utveckla ditt varumärkes identitet. Det kan göras genom att berätta om varumärkes långa samarbete med sponsorn som gör att man kopplar ihop dem med varandra. Eller om en klubb önskar att locka till sig en yngre målgrupp, kan det vara bra att ha en sponsor som dagligen exponeras ihop med den målgruppen. En bra sponsor kan alltså användas som ett verktyg när du ska använda dig av storytelling, som exempelvis Zlatan och Volvos samarbete, när du ska knyta relationer mellan ditt varumärke och dess målgrupp.

Sponsor activation: För att säkra ett långvarigt samarbete och stöd från dina sponsorer, är det viktigt att hålla igång en rad aktiviteter som tillför det där lilla extra. Utöver exponering av företags loggor, kan ni till exempel hålla exklusiva sponsorarrangemang där dina sponsorer möter atleterna, andra sponsorer, administrationen etc, ge ut företagsbroschyrer och produkter på event med mera. Detta ger en möjlighet för dina sponsorer att få vara en del av organisationens investering i sitt varumärke.

Bli klokare på hur sportbranschen fungerar och få verktyg att utnyttja när du ska arbeta professionellt med sporten, genom kursen Innovative Sport Management!