fbpx
Jobb i sportbranschen

15 jobbmöjligheter i sportbranschen

Sportbranschen är full av möjligheter. Men vad gör man när man älskar sport men inte själv är utövande atlet? Vi har sammanställt en lista med 15 olika jobb så du kan skapa dig en bättre uppfattning av hur du kan göra karriär inom sportbranschen!

Sportbranschen har ett brett utbud jobbmöjligheter men det kan vara svårt att veta hur man skall navigera i det hav av möjligheter sportbranschen har att erbjuda. Därför har vi skapat en liten guide med de 15 mest intressanta jobben du kan tänkas stöta på i sportbranschen. Oavsett om du är intresserad av ledarskap, matchanalyser, livet kring arenan, eller något helt annat så kommer du i denna artikel få en bra överblick över vad för möjligheter sportbranschen har att erbjuda.

Sponsoransvarig

Som sponsoransvarig är du en viktig del av våra sportorganisationer då det är du som säkerställer föreningarnas ekonomiska överlevnad. På samma sätt kan du också vara ansvarig för olika atleters sponsorskap vilket är en otrolig viktig faktor i en atlets karriär. Det är i många fall sponsorerna som står för den största delen av en atlets finansiella intäkter. Som sponsoransvarig har du först och främst ansvaret att hitta sponsorer men det är också din uppgift att leta fram de mest fördelaktiga sponsoravtalen – för föreningarna men även för sponsorerna. Som sportansvarig är det viktigt att du har stor förståelse för den förening eller atlet som du arbetar för då du kommer fatta avgörande ekonomiska beslut för deras räkning. Samtidigt behöver du vara väl införstådd i vad ni har att erbjuda potentiella sponsorer. 

Projektledare

Projektledare är en yrkestitel som inte behöver vara knuten till någon specifik bransch. Därför är det också en titel som dyker upp i många förbund, klubbar och sportorganisationer, och det är en typisk tjänst som kommer dyka upp i sportbranschen. Som projektledare inom sportbranschen är det ditt jobb att hålla koll på pågående projekt hos den organisation du arbetar för. I ett förbund som utövar lagidrott kan det till exempel innebära att du ansvarar för lagets alla hemmamatcher. Det är projektledaren som styr och dirigerar för att förbunden, klubbarna och organisationerna skall kunna levererar så bra slutprodukter som möjligt. En projektledare kan också involveras i utvecklandet av nya koncept, planering av turneringar och möten, samt ser till så allt planeras och genomförs så smidigt som möjligt. Det finns alltid behov av projektledare i sportorganisationer och därför finns det också alltid ett behov av fler av dess slag.

Sportchef

En sportchef kallas också för sport manager och är den som är högsta ansvarig i ledningen inom en idrottsförening. Idag ser vi att fler och fler sportchefer faktiskt kommer från bakgrunder som inte nödvändigtvis har rötter i sportvärlden, men det är inte sällan som antingen en tränare eller utövande idrottare från förbunden tar posten som sportchef. En sportchefs uppgifter är otroligt varierande från förening till förening. Någon arbetar fulltid medans andra arbetar deltid. Någon har ett utpräglat kontorsarbete, med ansvar för exempelvis  marknadsföring och sociala medier. Andra kombinerar kontorsarbete med mer praktiskt inriktade uppgifter som till exempel underhåll av anläggningar eller utbildning. Självklart spelar det stor roll vilken typ av förening du arbetar i. Vanligtvis kommer dock en sportchef att vara den som ansvarar för att ingå och förhandla nya kontrakt med idrottare, samt den person som har ett finger i spelet när det gäller att hitta nya talanger i andra delar av sportbranschen.

Sportagent

Som sportagent kommer du vanligtvis vara atletens representant utåt och många av dina uppgifter kommer innebära olika former av kommunikation. Dina uppgifter kan exempelvis innebära offentliga utlåtanden, kontakt med andra föreningar eller sponsorkontrakt. Utöver det är det vanligtvis sportagenten som får möjlighet att resa runt i världen på föreningens räkning. I positionen som sportagent kommer du att lägga mycket av din tid på att hålla koll på vad som föregår i konkurrerande föreningar. Därför kommer du förmodligen få möjlighet att resa både nationellt samt internationellt för att åka på matcher och träffa andra människor från sportbranschen – både atleter och andra aktörer – för att upptäcka nya atleter som skulle  passa i din förening. En del av jobbet kan också innebära att hålla koll på andra sportgrenar för att få en så heltäckande bild av sportbranschen som möjligt. 

Matchanalytiker 

Vad gör en matchanalytiker egentligen? Och vad krävs för att kunna arbeta inom denna yrkesroll? Som matchanalytiker är det ditt jobb att hålla koll på alla aktuella matcher och turneringar som på något sätt har koppling till de lag eller förening du arbetar för. Det krävs riktigt mycket research och tålmodighet för att vara en duktig matchanalytiker. Att vara matchanalytiker är en betydelsefull roll då det är ditt ansvar att ta fram information som kan komma att vara mycket viktig i förberedande syfte för de laget du arbetar för. Som matchanalytiker skall ska du ha ett gott öga för detaljer och bra analysförmåga för att veta vilken information som är relevant för atleter och tränare. Till hjälp brukar matchanalytiker vanligtvis använda sig av databehandlingsprogram som kan analysera slutresultat, turneringar och matcher för att underlätta arbetat med att ta fram analysmaterial för kommande matcher. Läs mer här om matchanalytikern Christoffer Bernspång.

Sportpsykolog

Jobbet som sportpsykolog bygger på mentalträning för atleter. Som sportspsykolog kommer du vanligtvis arbeta med elitidrottare för att optimera deras prestationer i kommande matcher och andra viktiga sportevenemang. En sportspsykolog brinner för att hjälpa atleter övervinna rädsla, bygga upp självförtroende och skapa rutiner så att atleterna kan bli de bästa versionerna av sig själva. Typiskt sätt behöver du en bakgrund inom psykologi eller liknande men det viktigaste för att bli en skicklig sportspsykolog är dock att du har bra och positiv energi och samtidigt förmågan att projicera denna energi på atleterna. Empati är också en viktig egenskap att besitta i rollen som sportpsykolog eftersom du behöver ha förståelse för hur du kan hjälpa dina atleter övervinna olika mentala utmaningar.

Ordförande

Det finns en ordförande i alla föreningar, riksdagar och utskott men det finns även en ordförande i alla idrottsföreningar. Ordföranden har hand om den dagliga driften av klubben. Brinner du för föreningsliv och trivs i en ledande roll, då är jobbet som ordförande kanske  tjänsten för dig. Ordföranden är överhuvudet i styrelsen och har som uppgift att delegera och hålla koll på klubbens anställda. Det är även ordföranden som sköter dagordningen inför styrelsemöten och bolagsstämmor samt ser till att klubbens mål uppnås. Som ordförande är det viktigt att vara aktiv i föreningen för att säkerställa så verksamheten fungerar som den ska. Behövs det nya bollar eller annan saknas någon annan utrustning? Dyker spelarna upp på träningarna, befinner sig atleterna på rätt nivå eller finns det något missnöje runt omkring tränarna? Allt det och mycket mer måste ordföranden ha överblick över i rollen som föreningens ledande organ. Du kan läsa mer om rollen som ordförande i vår intervju med AIK:s första kvinnliga ordförande Cecilia Giertta.

Oddssättare

Som oddssättare kommer du att vara anställd av en bookmaker för att lägga odds på olika sportevenemang. Att arbeta som oddssättare kan låta som lite av en gissningslek, men i själva verket måste en skicklig oddssättare vara en skarp statistiker och bra på sannolikhetsberäkning. Naturligtvis innebär arbetsbeskrivningen också att du följer utvalda sportgrenar mycket noga. Du behöver vara okej med att arbeta på helgerna, och kanske till och med lite på fritiden då jobbet innehåller mycket tid framför skärmen och på arenor. Du behöver vara bra på att snappa upp trender och mönster då en statistisk fördel inte alltid säkerställer resultatet. Att ha stenkoll på sportbranschen i kombination med en skarp matematisk hjärna är receptet för den skickliga oddssättaren.

PR Manager 

En PR manager är en yrkestitel som du kan ha inom många branscher. En PR managers mest framstående uppgift är att stärka och underhålla kundens interna och externa relationer. En PR manager kan anse sig framgångsrik om kunden skapat sig ett bra varumärke och upplever god publicitet i omvärlden. Det kräver förstås kompetens inom marknadsföring och branding men det krävs också social kompetens. Som PR manager ska du kunna bygga kontakter som ger dina kunder de bästa förutsättningarna för att få så bra publicitet som möjligt.

Säljchef

Det är kanske inte alltid som människor associerar rollen som säljchef med sportbranschen men i själva verket har säljchefen en otroligt viktig roll i sportvärlden, då det är just en stadig ekonomi som gör att hjulen snurrar i idrottsföreningarna. Säljchefen står i spetsen för den kommersiella avdelningen med målet är att generera intäkter. Du behöver därför ha kompetens inom marknadsföring och gärna vara ajour med sociala medier. Har du arbetat med Facebook, Instagram eller kanske Tik Tok kommer det utan tvekan kommer att gynna dig i rollen som säljchef. Segmentering är också en central del av säljchefens arbetsuppgifter då olika målgrupper kräver olika tonalitet. Säljchefen har även i uppgift att sköta uthyrning av VIP-rum och lounge ytor för event, marknadsföring av biljettförsäljning och annan marknadsföring för åtskilliga sportevenemang.

Fanshop Manager

En fanshop manager är, som titeln antyder, den person som ansvarar för att driva en fanshop. En fanshop är vanligtvis aktuell i de mest populära sporterna som fotboll och handboll. Som fanshop manager är aktiviteten kring arenorna centralt då det är där du verkligen kan känna supportrarnas kärleken till klubben och därmed också få en känsla av efterfrågan från konsumenterna. Merchandise är ett bra sätt att visa stöd för sin favoritlag eller favorit atlet, och ett utmärkt tillfälle att visa sitt stöd offentligt. Fanshop managers är ansvariga för att erbjuda supportrarna de mest efterfrågade varorna och samtidigt driva en lönsam och sund ekonomisk verksamhet åt idrottsföreningarna.

Arena Manager 

Som arena manager kommer du att ansvara för den dagliga driften och säkerheten på arenan. Vanligtvis arbetar en arena manager för en fotbollsklubb vilket brukar locka många fotbollsfantaster då du får arbetar med med sporten på nära håll. Som arena manager är det ditt ansvar att säkerställa in- och utgångar samt att se till så det finns vakter på rätt ställen vid fotbollsmatcherna eller liknande då stora mängder supportrar strömmar in. Det kan hända att det uppstår tumult vid stora idrottsevenemang såsom fotbollsderbyn och det är arena managerns ansvar att hantera sådana situationer. Likaså är den allmänna säkerhet en oerhört viktig uppgift, vilket exempelvis innebär att säkra de övre läktarna med nät, galler och räcken för att undvika olyckor. Kort och gott är det arena managern som ser till att supportrarna kan ha kul utan att behöva tänka på något annat än den aktuella matchen.

Supportkoordinator

En supportkoordinator är länken mellan klubbens styrelse, supportrarna och polisen. Vid matcher det är supportkoordinatorn som ansvar för att allt sker enligt gällande säkerhetsriktlinjer. Arbetar du på en arena ska du därför ha ett nära samarbete med arena managern som ansvarar för den allmänna säkerheten. Det också viktigt att ha supportkoordinatorer som kommunicerar mellan de olika klubbarna för att säkerställa att matcherna går så smidigt som möjligt.

Biljettansvarig

Som biljettansvarig ser du till att biljettförsäljning av olika sportevenemang såsom matcher och turneringar går så bra som möjligt. Den biljettansvarige arbetar naturligtvis i samarbete med försäljningschefen eftersom de delar ansvaret att fylla arenor och idrottshallar till sportevenemang. Som biljettansvarig ska du också se till att det inte säljs för många platser i förhållande till vad arenan har kapacitet för. Rollen kräver därför en god uppfattning av supportergrupperingar och bra koll på efterfrågan på den allmänna marknaden samt i den  enskilda föreningen.

Scout

’Scout’ är en engelsk term som på svenska betyder ’Spanare’. I idrottsvärlden innefattar denna yrkestitel att spana efter nya talanger. Som scout arbetar man vanligtvis för en större klubb eller förening som kan erbjuda talangprogram för särskilt skickliga atleter. Uttagningar till ungdomslandslag görs också utifrån rekommendationer från scouter som är anställda av olika föreningar och förbund. Jobbet som scout innebär därför att du kan tänkas jobba en hel del helger då du behöver närvara på olika matcher och turneringar eller andra evenemang där du har möjlighet att observera unga talanger. Du måste ha känsla för att uppmärksamma aktuella talanger likaväl som du måste vara bra på att upptäcka talanger med utvecklingspotential. Om du brinner för sport, gillar att analysera atleter i live action och drömmer om att arbeta med sportbranschens nästa toppidrottare, då är jobbet som scout något för dig. 

Text: Alva Skoglund

Bild: Stock

Om du tycker att dessa jobb låter spännande läs mer om vår kurs och ta reda på om det är något för dig